dijous, d’abril 01, 2010

TOT EL QUE HA PASSAT A QUEROL DES DEL 2002:



En ple del 21 de Desembre del 2002 es va aprovar per unanimitat l’avantprojecte del Pla d’Ordenació Urbanístic Municipal (POUM) de Querol. Aquest Pla preveia la reducció de les 1.870 ha urbanitzables a 530 ha. Hi votaren a favor:
- L’alcalde Albert Carreño (CiU)
- La resta de l’equip de govern de CiU
- L’únic regidor de l’oposició: Miguel Uroz (PSC).

En les eleccions municipals del 2003, Convergència i Unió guanya i forma govern. A la tardor del 2003, l’Alcalde  trànsfuga, Albert Carreño, es passa al grup mixt. Retira les competències atorgades als regidors de CiU i  forma govern amb el PSC. El nou regidor d’Urbanisme és Miguel Uroz

Quines són les intencions del govern trànsfuga?

En el ple del 18 de Desembre del 2004 s’aprova inicialment un nou POUM, que augmenta les hectàrees urbanitzables de 530ha a 1.010ha i preveia la construcció de fins a  6.254 nous habitatges en un municipi de 400 persones empadronades repartides en 7 nuclis.

Hi votaren a favor: l’alcalde Albert Carreño (Grup mixt), Miguel Uroz  i la resta del grup municipal del PSC.

Premsa 1 (2004)
Premsa 2 (2004)

Després d’aquesta aprovació del Pla Urbanístic del 2004 va néixer la Plataforma Salvem Querol fruit de l’iniciativa de l’Associació de Veïns del Nucli Urbà de Querol amb el suport del GEPEC. (Premsa 2004) La plataforma va organitzar diferents accions de protestes: xerrades, esmorzars, xocolatada i l’acció més sonada es va produir durant la segona aprovació inicial del Pla urbanístic: veure aquí (tv3):
“Membres de la plataforma Salvem Querol es van presentar al ple, i un cop va haver acabat van llançar fotocòpies de bitllets de 500 € i monedes d'un i dos cèntims a la sala com a gest per denunciar l'especulació del municipi. La indignació col•lectiva de la plataforma no es va apaivagar ja que, segons creien, el nou projecte de POUM no rectificava cap dels punts als quals eren contraris, i a més consideraven poc satisfactòria la reducció de més de cinc-cents habitatges a Rocacorba. A l'estiu van anunciar que presentarien noves al•legacions al document urbanístic que, de nou, havia de ser sotmès a informació pública” Anuari del IEC


Fruit de tot aquest treball i un cop de sort ens va arribar a la Plataforma un seguit d’informacions i proves que ens aclaria tot el que havia passat durant tots aquells anys. Tots els documents van ser estudiats, posats en ordre i entregats al ministeri fiscal. El fiscal durant l’any 2006 va dur a terme la seva investigació. I durant l’any 2007 va presentar una querella criminal contra l’Alcalde, ex-Alcalde (socis actuals de govern) i 7 persones més. vídeo TV3

Els presumptes delictes investigats pel Fiscal eren:
- De revelació d’informació privilegiada amb la qual es facilitava el procés urbanístic de l’Arboçar. Una urbanització descatalogada com a tal, on hi ha 30 cases i que es va requalificar dos cops fins arribar a 1400 cases projectades al mateix temps que passava de valer 66.632,22 € a 3.800.000 €.
- De falsedat documental, al fer passar un conveni urbanístic per una data anterior a la veritable per estalviar-se impostos a pagar a Hisenda (frau).
- De suborn per rebre comissions.


- De prevaricació: canvis de requalificació urbanística a uns veïns membres actius de la Plataforma Salvem Querol sense cap justificació tècnica; traient-los de sòl urbà consolidat i passant-los a sòl agrícola.



Amb aquesta querella es va poder demostrar tot el que va passar durant aquells anys:

L’any 2002 es va aprovar un avanç de POUM seguint les directrius dels tècnics d’urbanisme de la Generalitat. Però aquest POUM no agradava a tothom perquè reduïa les hectàrees urbanes d’un municipi de 72 Km2 enmig de la muntanya. La persona que no l’interessava aquest POUM era a l’antic assessor de l’Ajuntament. Aquest va intentar convèncer a l’antiga regidora d’urbanisme que canviés el pla urbanístic, però ella s’hi va negar. Així els fets es van succeir precipitadament; l’Alcalde, home de palla de l’assessor municipal va treure les competències del seus propis regidors i les va passar a l’oposició. Així, Miguel Uroz era el nou flamant regidor d’urbanisme. L’Alcalde va ser expulsat del seu partit però tot i així va continuar governant.

Aquest nou equip de govern va començar a treballar a favor dels seus interessos. El nou regidor d’urbanisme li devia molts favors a l’antic assessor perquè entre d’altres coses li va donar una cartera tant llaminera com la d’urbanisme. Així durant l’any 2004 es van produir un seguit de reunions entre promotors, Alcalde, regidor d’urbanisme, arquitecte i assessor per anar definint el POUM. Fruit d’aquesta informació privilegiada uns promotors van comprar l’Arboçar per 66.000 euros i la van vendre per 3.700.000 euros; però aquesta transacció no es va fer de cop; sinó que es va fer un primer pagament, al voltant d’1 milió d’euros, i el segon pagament estava supeditat a l’aprovació definitiva per part de l’equip de govern. A més en aquest procés es van falsejar convenis, documents, segells... per tal d’evitar-se una quantitat exorbitant d’impostos (962.800€). Així ho demostra l’informe pericial d’hisenda en el que evidència un greu delicte fiscal (962.800€ estafats a hisenda) i l’informe de taxació  valora la finca l’any 2006 en  8.736.000 €. En tot aquest procés també hi ha constància de comissions que s’haurien donat en sobre.

Però això no és tot; abans de la primera aprovació inicial del POUM (desembre 2004) l’ajuntament va rebre unes donacions ben curioses (veure donacions, clica aquí). La donació de 30.000 euros la va donar el promotor de Rocacorba; curiosament després se li requalificava la finca que acabava de comprar i hi podia fer 1026 cases. Segons l’Alcalde el promotor va pagar (veure document aquí) 630.000 € per comprar els terrenys i presentar el projecte; poc després volia vendre la meitat de la finca per 15 milions d’euros (veure aquí); en aquells moments es comentava a l’Ajuntament que els diners es tornarien si no es feia Rocacorba. Altres dues donacions també eren empreses amb interessos. Dues més eren de propietaris de finques agrícoles que estaven interessats en que les seves finques passessin a ser rústiques ja que eren considerades urbanes i pagaven molts impostos; però per fer això no és necessari pagar aquest impost revolucionari requerit.

L’any 2006 La Plataforma va recollir més de 2700 signatures en favor  d’un desenvolupament sostenible del poble de Querol; desbordant les millors expectatives. Aquesta pressió social i les 2000 al·legacions que els membres de la Plataforma vam presentar al Pla Urbanístic va fer que aquest no pogués avançar.

Els límits de Xarxa Natura també van ser importants alhora de definir el POUM. En un primer moment la zona Rocacorba era zona protegida, després la pressió de l’Ajuntament va fer que ho deixés de ser però les al·legacions de la Plataforma van aconseguir que ho tornés a ser; però per compensar a l’Ajuntament es va desprotegir una zona d’Esblada per permetre fer una pedrera. Pedrera que només per aquest fet pot donar molta polèmica.

Així ho explica l’anuari de l’IEC:

Al setembre, Medi Ambient feia pública la proposta definitiva per a la Xarxa Natura 2000. La delimitació aprovada pel municipi de Querol no feia cap excepció per a la zona de Rocacorba i per tant tot l'espai quedava protegit com a hàbitat específic de l'àguila cuabarrada i com a ZEPA amb reconeixement de la Unió Europea (UE).
En conèixer la proposta de la Xarxa Natura 2000, la plataforma Salvem Querol! i el Grup d'Estudi i Protecció dels Ecosistemes del Camp (GEPEC) van emetre un comunicat on felicitaven els responsables del Departament esmentat, donaven públicament les gràcies a tots aquells que els havien donat suport al llarg dels dos anys i es complaïen d'haver aconseguit incloure la protecció total del sector Rocacorba amb la consegüent aturada del nou projecte d'urbanització.


Però aquest treball d’alguns veïns del poble va fer que l’equip de govern prengués represàlies contra ells. Per exemple unes cases que eren reconegudes en el POUM del 2004 com a nucli urbà consolidat passava l’any 2006 a ser zona agrícola. Els mateixos veïns van acceptar l’oferiment del jutjats per emprendre accions legals contra l’equip de govern.

Durant tot aquest temps hem estat a expenses de les decisions de l’equip de govern. Equip de govern que torna a redactar un POUM per 3era vegada amb el mateix arquitecte, aquest costa 90.000 €, que se sumen als 100.000 € ja malgastats en els anteriors POUMs. Ara el nucli de Querol, que és el nucli del municipi amb més oposició, enlloc de preveure fer 1400 habitatges (en té 50), preveu no fer-ne cap i a més retallen el nucli consolidat actual contradient les directrius del Pla Territorial del Camp de Tarragona que preveu un creixement de més del 30%, per tal de revitalitzar el poble; sens dubte un càstig més.

A més la defensa dels imputats membres de l’Ajuntament és pagada pel propi Ajuntament.

Aquestes decisions han fet molt mal al municipi a part de la mala imatge donada per l’Alcalde. Una altra decisió polèmica de l’Alcalde va ser voler construir un Ajuntament al costat de casa seva per 1 milió d’euros i hipotecar totes les subvencions en aquesta obra. Altres pensem que amb aquests diners es podia fer unes dependències municipals més modestes a Valldosera per apropar l’ajuntament a les urbanitzacions i amb els diners sobrants una guarderia a les urbanitzacions, més equipaments a les urbanitzacions i al poble. Si aquest fet hagués tirat endavant també hauria suposat la pèrdua de capitalitat del poble de Querol i el canvi de nom del municipi; la qual cosa hagués estat un cop mortal pel manteniment i creixement del nucli. (resum audio) Les picabaralles  han estat constants i insults i amenaces per part de l’Alcalde no han faltat; tot així encara té el suport de 3 regidors més que prefereixen fer els ulls ben grossos.

L’Ajuntament també ha tingut contractada durant 6 anys l’antiga filla de l’assessor per 70 euros l’hora; finalment degut a la pressió de l’oposició es va rescindir el contracte encara que  l’Ajuntament va pagar una indemnització milionària L’ajuntament va arribar a reconèixer que se li havien arribat a fer dos contractes  simultanis.

Uroz, com un populista més, per posar-se a la butxaca l’electorat majoritari al municipi, el jubilat, regala una sortida a l’any amb dinar i esmorzar inclòs i un lot de Nadal a totes les persones més grans de 65 anys. Així, Miguel Uroz guanya les eleccions de 2007, va treure 3 dels 7 regidors i forma equip de govern pactant amb Albert Carreño, exalcalde, que va treure un regidor. D’aquesta manera s’intercanvien els papers; però Uroz a més de l’Alcaldia manté la regidoria d’urbanisme. Més endavant el regidor d’AEQ es suma a l’equip de govern per poder vetllar millor pels interessos del seu grup.

Després de tot aquest temps el jutge ha fet la seva instrucció i el cas està pendent de judici però mentrestant s’elabora el nou POUM per 3era vegada, el 3er POUM ha costat 90.000€.


Cap comentari: